Laatste verfdag?? - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu Laatste verfdag?? - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu

Laatste verfdag??

Door: Mariotte

Blijf op de hoogte en volg Henk

23 Februari 2019 | Oeganda, Tororo

Na een goede nachtrust vroeg uit de veren om als het lukt de laatste hand te leggen aan het schilderwerk. Dit moest lukken omdat de leuke afleiding, de kinderen, op zaterdag vrij zijn. Vol goede moed gestart en om 13:15 uur lokale tijd werd de laatste verfstreek op de muur geplaatst. De klus was geklaard. Er staat weer een prachtig schoolgebouw. Nu valt het keukenhuisje wel op. Deze heeft nog geen flitsende verfkleur, dus een opdracht voor volgend jaar? Na een lunch, deze bestaat uit cup a soup & noodles (zouten aanvullen), toasti en limonade/sap was de doucheronde aangebroken. Omdat het zo warm is en de douche alleen koud water geeft, is ’s middags douchen ideaal. We waren klaar om naar de Children Ministry te gaan en de Hemelsluizen braken open. Sinds we hier gearriveerd zijn regent het iedere dag of ook in de nacht. Daarnaast kunnen we genieten van het onweer, een schitterend schouwspel, zeker ’s avonds. Je ziet hier werkelijk niets. Het is een zwart gat, maar door het weerlicht van het onweer zie je heel even hoe de omgeving in de nacht eruit ziet. Uiteindelijk werd het droog en konden we alsnog naar het CDHope terrein. Children Ministry is vergelijkbaar met Zondagsschool. Er waren 2 groepen en ze kregen tekst & uitleg over de liefde van Jezus. Hierna stond Esther staf klaar met een grote schaal Hollandse snoep spekkies. Nou die vonden gretig aftrek. De mensen zijn hier zoetenkauwers, dus gek op snoep. Thee wordt hier gedronken met veel suiker & melk, koffie met suiker, als de mensen zich dit kunnen permitteren. Zoals iedere middag was er weer sport & spel. De vloer van de ruimte waar de Children Ministry was geweest, werd gesopt. Dit doen ze omdat er ook veel kleine kinderen komen en zij dragen hier geen luier, maar laten hum plasje lopen. Soms hebben ze een extra doek om wat nog iets opvangt. Het is wel zo fris als de vloer schoon is voor de kerkdienst van zondag. Daarna werden alle stoelen weer binnen gezet en de apparatuur klaargezet. Ze werken daar met een laptop, beamer & eenvoudige geluidsinstallatie. Tijdens deze opbouw heeft René Julius het liedje ‘Vader Jakob’ op het keyboard geleerd. We bleven eten in het CDHope huis waar Esther staf samen met de jongeren een heerlijke maaltijd klaar gemaakt had: gebraden kip met groente, pasta, witte koolsalade, tsapati’s. Het laatste zijn lokale platte pannenkoeken. De Oeganda-gangers weten dit wel…Nellie & Henk zorgden voor een heerlijk toetje: Saroma aardbeiensmaak met smarties. Na het eten was het tijd voor: Bingo! Nellie had prijsjes verzameld. Altijd een groot succes. En ja hóór we hoorden weer onweer & regen. Gewacht tot het minder werd en onder escorte van de jongens van het CDHope huis terug naar ons Guesthouse. Aan het eind moesten we tocht flink de vaart erin zetten, want opnieuw gingen de Hemelsluizen weer open. Morgen tijd voor een eerste vogelwandeling en de kerkdienst.

• 24 Februari 2019 - 23:56

Karin :

Mooi om zo mee te ‘reizen’ en te leven.
    Jullie zijn goed bezig !