Ladies Day - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu Ladies Day - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Henk

27 Februari 2019 | Oeganda, Tororo

Vanochtend rustig gestart omdat we om 10:00 uur pas afgesproken hadden met Wilma & Esther om naar Tororo te gaan. De mannen zouden tot 16:00 uur het rijk voor zichzelf hebben. Ze hebben 2 fietsen geleend van de leerkrachten en een heerlijke fietstocht gemaakt in de omgeving. Lunch was voor hun ook makkelijk…aanschuiven bij de schoolkinderen van het CDHope.Op het menu stond Posho (gemaakt van maïs) & beans. Voordat we weggingen nog een wasje gedaan. De auto was volgeladen met koffers waar de sportkleding inzit. Sinds kort zijn Wilma & Tim gestart met een hardloop clinic voor de jongeren. Op woensdag- en zondagmiddag rond 17:30 uur trainen ze met de jongeren. Er staan nu koffers met sportkleding en sportschoenen in het CDHope house. Daar mogen ze de spullen lenen voor het hardlopen. Ze mogen de spullen niet houden, anders verdwijnt het of het wordt verkocht voor geld. Ze gaat dat hier. Je kan alles verkopen voor geld. Ook nog jerrycans ingeladen om te vullen met benzine voor de generators bij school & het huis van Wilma & Tim. Na een uur rijden door het groene & prachtige lang kwamen we aan in Tororo. We hadden in een restaurant bij een hotel afgesproken om Jacqueline & Agnes te ontmoeten. Na een klein half uurtje kwamen de dames aangewandeld. Jacqueline wist niet dat Nellie erbij zou zijn, dus alom verbazing op haar gezicht toen ze Nellie zag. Ze vloog Nellie om de hals. Mooi om te zien wat voor warme band Nellie opgebouwd heeft met verschillende jongeren. Met z’n allen een lekker verkoelend drankje gedronken . Hierna hebben we Jacqueline & Agnes bij hun huis gebracht. Het is aan de rand van Tororo. Als je ziet hoe deze meiden wonen; in totaal met z’n 3en (ook Jacqueline haar broer woont daar) in een klein hokje zonder daglicht. Op deze plaats wordt je met beide voeten op de grond gezet en realiseer je hoe goed onze studenten het in Nederland hebben. De meiden waren ontzettend blij met hun spullen. Agnes heeft handdoeken voor haar opleiding, een dekbed en zeep gekregen. Jacqueline kreeg heel lappen stof zodat ze mooie kleding kan maken voor o.a. haar familie, maar ook handdoeken en zeep. Na ons bezoek terug naar het centrum van Tororo. Eerst naar de groente- & fruitmarkt. Deze ziet er in Tororo heel anders uit dan in Kampala. In Tororo zijn het allemaal stalletjes naast elkaar en in Kampala is de markt open. Omdat Wilma nog andere spulletjes moest halen zette ze ons (Esther, Nellie & Mariëtte) af zodat zij naar de supermarkt konden gaan. Na onze inkopen richting de benzinepomp om de jerrycans en de auto te vullen met benzine. Hierna was de auto volgeladen en kon er niets meer bij. Met een volgeladen wagen op naar… Chawolo. Wilma nam de highway en reden we langs de school + weeshuis die Grace & Cor Koelewijn hebben gesticht. Grace is een zus van Tim. Na ruim een uur kwamen we in Chawolo aan. Gauw een colaatje + zoute bisquits naar binnen werken en dan hup op visite. 3 gezinnen van sponsorkinderen stonden op de planning. Eerst het gezin waar Mirjam woont. We hadden wat kleding bij ons voor de 4 kinderen in het gezin; een puzzel; zeep voor de moeder. Hierna naar het gezing van Lydia & Patrick. Diverse kinderen worden van dit gezing gesponseerd. Het laatste meisje dat hier geboren is heet little Nellie. Als het een jongen was geweest had hij Henk geheten. Het mooie van dit gezin is dat ze graag met elkaar zingen. Als bedankje voor ons bezoek & de spulletjes die we meegebracht hadden werden er diverse liederen gezongen en gedanst. Diverse foto’s gemaakt. Hierna nog 2 alleenstaande jongens bezocht. Het trieste van dit verhaar is dat de jongens bij hun opa leefden, maar hij is vorig jaar overleden en nu wonen ze alleen. Ze zorgen samen voor het huishouden. Eén van de jongens gaat naar de regeringsschool de andere gaat naar CDHope. Hun moeder is weer opnieuw getrouwd en de stiefvader wil niets van deze jongens weten. Dit gebeurd heel vaak in Oeganda. Als moeder opnieuw trouwt worden de kinderen uit haar vorige huwelijk verstoten. Na deze bezoeken liepen we rustig terug naar het Guesthouse. Betty, een dochter van Lydia & Patrick liep met ons mee. Op hey menu van deze avond stonden: bananenpannenkoeken & gewone pannenkoeken. Henk had Kevin uitgenodigd om te komen eten en Kevin bestelde pannenkoeken. Na de stapel weggewerkt te hebben nog een heerlijke verse ananas soldaat gemaakt. Nu een heerlijke kop verse gember thee terwijl dit verslag weer uit de laptop rolt. Straks ons bedje opzoeken. Morgen gaan we een vroege ochtend wandeling maken onder begeleiding van onze privégids Kevin.

• 28 Februari 2019 - 14:28

Rina:

Wat ontzettend leuk om via reisverslagen op de hoogte te blijven van jullie activiteiten.

• 01 Maart 2019 - 10:00

Yvo Ne Kruk:

Hoi Mariëtte,
    Net al je boeiende verslagen gelezen (vanaf 23 feb.) Eerdere zag ik niet staan. Heel beeldend: waande me ook in Chawolo....Leuk om het zo allemaal een beetje mee te maken, al is het op afstand. Nog een fijn verblijf en groetjes aan iedereen.