Van alles & nog wat…. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu Van alles & nog wat…. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu

Van alles & nog wat….

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Henk

02 Maart 2019 | Oeganda, Tororo

Vroeg opstaan (voordat het licht wordt) lukt deze vakantie niet…het was zelfs uitslapen deze ochtend…rond 7:45 uur rolde Mariëtte, Nellie & Henk nog slaperig hun bed uit. Jack niet, hij is echt de uitslaper! Net na het ontbijt vlogen er 8 roofvogels boven het veld. Dat was al een goed begin, want Nellie en Mariëtte liepen samen met Kevin naar achteren om via de poort naar het moeras te gaan. Struinend langs het moeras vogels spotten. En ja hoor…we zagen de ijsvogel. Verderop nog prachtige vlinders, sunbirds, een steltvogel, diverse libellen. Bij het moeras riep de Kingfisher ons. Dit is een iets grotere ijsvogel dan in Nederland met een witte borst, blauwe vleugels en een supergrote rode snavel. Echt een beauty. Even met Moses gepraat. Hij vaart dorpsbewoners over in het moeras voor de kost. Een verlegen jongen. Op naar huis, want we zouden met z’n allen de keuken afschilderen. Tijdens het lopen bedacht Nellie dat het beter was als wij de voorbereidingen voor het avondeten gingen doen, want we kregen de kinderen van het CDHope te eten. In totaal zouden we met z’n 20en zijn. Bij de poort aangekomen een poging gedaan om Tim, Henk en Jack te roepen, want tja we hadden de sleutel daar laten liggen. Helaas alle 3 de mannen hoorden ons niet. Dus… op naar het CDHope terrein, de mannen zouden wel gestart zijn met schilderen. Daar aangekomen stonden de kids al te wachten, ze waren al klaar met hun werk. Iedere zaterdag moeten zij hun was doen en hun kamer schoonmaken. Maar…geen Jack en Henk. Dan maar weer teruglopen. Eerst nog de kids door onze verrekijkers laten kijken. De reacties zijn geweldig. Verbazing dat dingen dichterbij komen… Teruggelopen. Uiteindelijk was de wandeling niets voor niets op de heenweg een prachtige bijeneter gespot & gefotografeerd. Bijna waren we bij de poort en daar kwamen de mannen aan in de auto! Nou ja zég! Nellie & Mariëtte konden aan de gang. Nellie ging pannenkoeken bakken als toetje en Mariëtte maakte alvast de spagetti saus. Na de lunch gingen Nellie & Mariëtte naar Jacoba. Jacoba heeft aids. Haar man is al jaren geleden aan aids overleden. Zij heeft 5 jongens. We hadden spulletjes bij ons voor haar gezin, maar ook voor haar schoonfamilie war zij naast woont. Nellie en Mariëtte moesten terugrennen want er kwam onweer en regenen aan. Het kan hier behoorlijk te keer gaan. Dit keer ook. De bui draaide rond om het huis. We konden ruim een uur genieten van flinke plensbuien en fors onweer. Nadat het droog was op weg naar het CDHope terrein. Children Ministry was al afgelopen en de hal werd klaargemaakt voor de kerkdienst van morgen. Rond een uurtje of 7 werd Henk gebeld: 16 jongeren stonden aan de poort te rammelen. Ons bezoek voor het avondeten. De spagetti en de pannenkoeken gingen als zoete koek naar binnen. Maar eerst starten ze met een kop thee, want het was koud geworden. Na het eten nog een spelletje gedaan. Esther heeft nog diverse spulletjes uitgezocht voor de jongeren. Ze vonden het heerlijk om bij ons te eten en sommigen wilden wel blijven. Fijn om zo met elkaar te zijn. Morgen is er een speciale kerkdienst op het CDHope terrein.

• 03 Maart 2019 - 18:05

Christine :

Leuk en mooi om te lezen. Ik zie het voor mij en .... wacht rustig al die foto's! Geniet nog zo lang mogelijk en een goede reis terug gewenst!