Woensdag community walk en verder...... - Reisverslag uit Kangalaba, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu Woensdag community walk en verder...... - Reisverslag uit Kangalaba, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu

Woensdag community walk en verder......

Door: allen

Blijf op de hoogte en volg Henk

15 December 2019 | Oeganda, Kangalaba

Op woensdagmorgen stond een community walk op het programma. In 1992 werd een kliniek opgericht voor de Batwa’s (pygmeeën). Daarna werden steeds meer projecten opgestart voor de lokale bevolking en de bevolking is hiervan ook shareholder van deze stichting. Het Buhoma resort waar wij in logeerden is ook een onderdeel hiervan. Andere projecten zijn het ziekenhuis, bananenbrouwerij, waterproject, theeplantage, gorilla track, scholen, Batwa’s, koeienproject en een natuurgenezer (kruiden en planten). Wij konden kiezen tijdens onze drie uur durende wandeling om een aantal van deze projecten te bezoeken. Wij kozen voor de theeplantage, bananenbrouwerij, natuurgenezer en het ziekenhuis. Het was een hele interessante wandeling waarin de gids en een stafmedewerker veel vertelde over dit alles. De wandeling was ook zeer afwisselend met klimmetjes en afdalingen en mooie fotomomenten. Bij het Batwa volk kregen wij echt een kijkje in hoe zij vroeger leefden. Nellie, Ina en Barrie deden nog mee met de welkomstdans en afscheidsdans. Jako mocht proberen met een boog een pumba van hout neer te schieten, helaas brak de boog. Het bezoek aan het ziekenhuis was reuze interessant. Ze geven trainingen en scholing aan de bevolking als voorlichting en ook om mensen op te leiden. De voorlichting voor geboortebeperking loopt zo goed, dat het gemiddelde gezin niet groter is dan 5 personen. In de hal was een tekst geschreven: “Small families are richer families!”. Iedere bewoner heeft een zorgverzekering, waardoor zij gratis naar het ziekenhuis kunnen. In de middag was het zeer slecht weer en lazen we lekker een boekje op onze kamer en deden we nog een spelletje in het restaurant.
Op donderdagmorgen vertrokken we vroeg naar Lake Mburo. Het eerste gedeelte was een prachtige tocht door een heel afwisselend landschap en werden we getrakteerd op een Afrikaanse massage (hobbeldebobbelweg). Helaas was één hobbel te hoog en raakte de auto aan de onderkant ernstig beschadigd. Aan het einde van de hobbeldebobbelweg was gelukkig een garage (goed gekozen plek), waar de auto vakkundig gerepareerd werd. Vijf man voerden de reparatie uit en de rest stond vakkundig toe te kijken. De hefbrug bestond uit boomstammen en planken. Rond vier uur kwamen we aan bij de lodge waar we zouden wandelen en/of fietsen. Jako en Ina deden de mountainbike tocht door het park, waarin zij tussen de elanden, zeebra’s fietste. De rest wandelde tussen de dieren door. Daarna vertrokken naar onze lodge Eagles Nest. Deze lodge deed zijn naam eer aan, hoog op een berg met een uitzicht op het lake.
De volgende morgen gingen we vroeg op pad voor de wandelen safari met Moses onze ranger met gun. De tocht was prachtig vooral dat we een mooie ontmoeting hadden met giraffen, die nieuwsgierig naar onze keken en naar ons toekwamen tot op ongeveer zeven meter. We zagen ook een Eagle Owl, een prachtige vogel om te zien. Wederom waren we zeer blij met onze regenponcho’s en moesten wij de tocht naar ruim een uur staken vanwege het weer. We hadden nu even tijd voor een spelletje, rond drie uur stond een gamedrive op het programma. Lake Mburo is een prachtig gebied, niet zo groot, maar een mooie diversiteit aan bomen, dieren en vogels. In dit gebied leven o.a. zebra’s, elanden, waterbokken, buschbock, waterbuffels, giraffes, topi’s, pumba’s, kingfisher (nieuwe soort gespot) en vele andere vogels. Sinds 2015 zijn er 15 giraffes overgekomen vanuit Murchinson en inmiddels is de populatie uitgegroeid naar 25. Het jongste girafje van twee weken oud zagen we ook nog rondlopen.
Op vrijdag zou een kort tochtje worden van vijf uur. Nou het werd helaas iets langer door de mooie Oegandese wegen. De Afrikaanse massages waren niet meer te tellen en we waren na afloop volkomen gemasseerd. Rond 12:30 uur kwamen we aan bij de veerpont, helaas was er een pauze ingelast en konden pas om 14:00 uur op veerboot. We waren de enige blanken aan boord en er werden diverse selfie’s met ons gemaakt. Bij aankomst aan de overkant ging de veerboot ineens draaien, waardoor de auto’s achteruit rijdend de pont af moesten. Blijkbaar was de laadklep stuk! Het laatste deel werden we wederom getrakteerd op een Afrikaanse massage. De lodge is schitterend gelegen aan het Lake Victoria. Ons beloofde strand is iets minder breed door het hoge water. Gelukkig was er wel een zwembad en hiervan maakten we gretig gebruik en daarna even lekker zonnen. Jammer genoeg was er een groot feest op het terrein, een einde jaar party voor de werknemers van de fabriek voor verwerking van de kokosnoten tot palmolie. Het feest ging nog door tot de late uurtjes. Gelukkig waren we zo moe, dat we ondanks het feest in slaap vielen.
Vandaag stonden we op met onweer en regen. Na een lekker ontbijt was het tijd voor een overdenking met goed kringgesprek hierna. We wachten nu totdat het droog wordt, volgens de planning rond twaalf uur. We willen graag nog een wandeling doen in naast gelegen bos.
Morgen vertrekken we met de veerboot naar Entebbe. We hopen rond twaaf uur in Entebbe aan te komen, waar we kunnen shoppen op de craftmarkt. Rond vijf uur hopen we te kunnen eten met Mchael, Joan, Tim, Wilma, Emma, Jonathan, Benja en Suzan. Ons vliegtuig vertrekt om 23:30 uur.

• 15 December 2019 - 22:24

Christine:

Doe ze de groeten! Daarna goede reis.

• 16 December 2019 - 08:26

Ria Van Leeuwen-van Dijk:

Dank voor jullie mooi reisverslagen. Groeten aan allen en goede vlucht!