The Day after…. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu The Day after…. - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van Henk Vliet - WaarBenJij.nu

The Day after….

Door: Mariëtte

Blijf op de hoogte en volg Henk

26 Februari 2019 | Oeganda, Tororo

Vanochtend waren Nellie en Mariëtte vroeg wakker, voor zonsopgang. Dus hup uit bed, camera mee om de zon op te zien komen. We liepen de poort uit op weg richting het CDHope terrein. De zon kwam snel op, maar de bomen zijn hier hoog. Bij een zijweggetje de zon tussen de bomen door gefotografeerd. Prachtig, maar morgen een poging wagen op een andere plek. Wellicht bij het moeras op een grote steen. Kijken of de bomen hier niet al te hoog zijn. Bij terugkomst zat Kevin op het muurtje van het guesthouse. De groep is dit jaar niet zo groot, dus loopt Kevin wat vaker binnen. Hij is een neef van Tim en komt uit Kenia. Sinds een aantal jaren woont Kevin hier op het terrein en onderhoudt wat vee, waaronder kippen, koeien en geiten. Onder de koeien loopt ook Karel de koe dit vorig jaar tijdens ons verblijf geboren werd. Na het ontbijt, een heerlijk bakkie Keniaanse aardbeien yoghurt & een bakkie thee/koffie, op weg richting het moeras om vogels te spotten. We waren verbaasd dat er zoveel moeras verdwenen is sinds juli 2018. De bewoners steken het moeras aan en dit wordt dan een ongecontroleerd vuur. Ze doen dit omdat ze land nodig hebben om rijst te planten. Er zijn steeds meer monden die gevoed moeten worden, dus is er ook meer voedsel nodig. Dit betekent dat de vogels verder in het moeras zitten. Maar… ook door de warmte zien er minder vogels. Slot conclusie: Juli is een betere maand om te vogelen dan februari. Weten we dat ook weer voor een volgende keer. De wandeling duurde ruim 1 ½ uur. Na de wandeling gingen Nellie & Henk naar Wilma & Tim om bestuurszaken te bespreken. Nog wetende van vorig jaar duurde het gesprek ruim 5 uur. In die tijd hingen Jack & Mariëtte rond het guesthouse. Luieren in bed, boek lezen, puzzel maken, vogelboek door struinen, nog bijslapen op de bank buiten. Na een kleine lunch ging Jack richting het CDHope terrein om te sporten/spelen met de kinderen die uit school kwamen. Mariëtte, Nellie & Henk gingen op bezoek bij lerares Joy en haar gezin. Bij haar in woont lerares Stella en naast hun woont lerares Sara met haar kind. We kregen begeleiding van een aantal kinderen naar haar huis. Bij lerares Joy woont ook het sponsorkind van Chris, Gloria. Als we op bezoek gaan stopt Nellie de tas vol met uitdeelsnoepjes, bellenblaas voor de kinderen die mee gaan op bezoek. Voor het gezin altijd wat kleding voor de kinderen, zeep voor de moeders en ook snoepjes. Omdat we de heenweg nogal omgelopen waren liep Joy en Sara met ons mee op de kortere weg, prachtig langs diverse ‘compounds’ (verzameling van hutjes bij elkaar) waardoor we vlak bij de rijstvelden uitkwamen. De rijstvelden zien erop dit moment niet zo goed uit, omdat het erg droog is. Maar het regenseizoen komt er aan, start in maart. Via nog een mooie binnenweg langs compounds kwamen we uit bij school. Onderweg nog een zelfgemaakte speelhutje gefotografeerd en de eigenaar zag dit en dook in zijn hut om op de foto te komen. Prachtig om de reacties van de kinderen te zien als ze zichzelf op de foto herkennen. Er waren al niet zoveel kinderen meer aan het spelen. Jack zat binnen met een aantal van de kinderen van het CDHope house. Mecry, sponsorkind van Mariëtte, was de piepers aan het schillen. Een pan vol. Een aantal van de andere kinderen waren samen met Esther en Julius aan het bidden. Op dit moment staat kok Henk in de keuken om hamburgers te bakken voor een broodje. We hebben net een coca cola op met Tuc & borrelnoten achter onze kiezen. Zoals andere avonden zullen we deze avond ook wel afsluiten met een aantal dobbelspelletjes. Morgen hebben de mannen een rustige dag. De dames gaan een dagje uit! Nellie en Mariëtte gaan met Wilma en Esther naar Tororo toe om Jacqueline en Agnes bezoeken. Jacqueline, sponsorkind van Paul & Helma, doet een opleiding tot coupeuse, kledingnaaister. Nellie heeft een aantal prachtige lappen stof meegenomen. Voor Agnes, sponsorkind van Marion, heeft Nellie mooie handdoeken meegenomen. Zij doet de opleiding tot schoonheidsspecialiste. Daarnaast gaan we ook onze voorraden aanvullen. Gezellig shoppen, dus…. Ladies day!

• 27 Februari 2019 - 17:15

Bas, Jan:

Wat zijn het prachtige verhalen, heel bijzonder om zo jullie belevenissen te volgen.

Ga zo door,
    Groet,